Referat fra Skagen Læsø

Referat fra turen Skagen Læsø, mandag den 8. til 9. august. fra Miko Torv kl. 7,30

Mandag den 8. august gik turen til Skagen og Læsø med Sørens Rejser, med Søren Stahl ved roret.
Vi var 26 fra Hammel, og Sørens Rejser havde fyldt op til 38 personer.
Sonja og hendes veninde stod på i Kjellerup, det var hyggeligt at have hende med.
Der kom en lille regnbyge først på turen, men da vi skulle drikke formiddagskaffe på en rasteplads i Himmerland, var det blevet fint vejr.
Derfra gik turen til Skagen, hvor vi var med Sandormen helt ud på grenen. Der var en masse mennesker på besøg i det flotte vejr. vi var også heldige at se et par sæler, som hyggede sig i vandkanten.
Frokosten spiste vi på Foldens Hotel i Skagen, det var en rigtig flot fiskebuffet, og derefter kunne vi slutte af med æblekage eller rabarberdessert. Uha hvor var vi forspiste.
Efter frokosten fik vi en dygtig Guide ombord. Først gik vi en tur rundt om Brøndums Hotel og Musseet, inden vi fortsatte i bussen. Hun kunne fortælle mange ting om byen og vi kom vidt omkring både i byen og på havnen, hvor der var besøg af et stort Krydstogt skib med 5300 gæster ombord, samt en tur til Gammel Skagen.
Hun kunne også fortælle historier om de berømte malere og om Drachmann og hans grav på Grenen.
Derefter var der tid på egen hånd i byen, men desværre ikke tid nok til et besøg på Skagen Museum. Vi skulle bo på Color Hotel, som ligger i udkanten af byen, der var nogle fine værelser.
Der var aftensmad kl. 18,30, vi fik bagt laks til forret, og en braiseret Svinekam, som var helt fantastisk mør, dertil blomkål og broccoli og en lækker sovs, bare en skam vi ikke var sultne.
Kl. 20,40 kørte bussen til Gl. Skagen, Hvor vi så en meget smuk solnedgang, tilbage på hotellet kl. 21,45.
Så var det med at komme i seng, da vi skulle op kl. 5,00 næste dag.
Tirsdag den 9. august. Efter en tidlig morgenmad, var vi klar til afgang kl. 6,40.
Det var godt nok tidlig, men alle var klar, og så gik det mod Frederikshavn, for at komme med den første færge til Læsø. Det var en flot sejltur, og vi så 2 Marsvin, som var henne og lege lidt ved færgen.
Da vi ankom til Læsø, ventede vores guide på Havnen, igen en super hyggelig og dygtig dame.
Første var Stokken, et lavt landområde, og hun fortalte om hvordan der aflejres sand, så øen stadig vokser.
Så var vi inde og se Vesterø Kirke, den var malet rød med hvide aftegninger, i gamle dage brugt som sømærke. Inde i kirken var der nogle flotte kalkmalerier.
Derefter kørte vi lidt rundt på Øen, inden vi skulle ind og se Saltsyderiet, og der var en medarbejder som fortalte om stedet og dets historie, inden vi kunne gå rundt på egen hånd og kigge.
Vi var også inde i den fine butik, og gøre en lille handel.
Frokosten skulle vi spise på Det Gamle Mejeri i Byrum. Det var et meget specielt sted, der var en stor terrasse med gamle møbler både sofaer og lænestole med små borde, og nogle almindelige havemøbler, der var ikke særlig megen plads inden døre.
Der var lavet nogle fine og lækre Tapas tallerkner til os, som vi bare måtte finde et sted at sidde med, det tog lang tid for dem at sælge drikkevarer, jeg ved ikke hvad de ville gøre med så mange gæster, hvis det var regnvejr.
Efter frokosten kørte vi videre og så på Øen. Vores guide boede i en af de gamle slægtsgårde, som var restaureret og nytækket, så der gjorde vi holdt, og var ude at se den på nærmeste hold, og vi fik lov til at kigge ind ad vinduerne, som var af rigtig gammel glas og inde på væggen var der et gammelt panelmaleri, jeg kan ikke huske hvor mange hundrede år det var.
Det var et imponerende arbejde, og hun fortalte at taget vejede 80 tons.
Vi nåede også lige ud til et stort naturområde på Nordøen, inden vi skulle til færgen igen kl. 15,00.
Søren havde lavet eftermiddagskaffe og Rosa havde bagt Franske vafler og Kakao småkager, så der var lige en lille hyggelig pause på hjemturen, det var lige hvad vi trængte til.
Tilbage i Hammel ca. 18,30, efter en super god tur.

Referat skrevet af Birgit, da jeg ikke var med på turen

Inger Kjeldsen

Der er endnu ingen billeder i fotoalbummet.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk

Jeg melder dig ud

15.09 | 16:06

Kære Aktive Kvinder.
Jeg ønsker hermed at melde mig ud af foreningen.

MVH
Anna-Marie Holm Pedersen (tlf. 24910726)
Marsvej 4B, 8881 Thorsø

09.09 | 06:58

Jeg kan ikke se hvD du vil tilmelde dig